Η διαδικασία συμπλήρωσης και υποβολής του Μηχανογραφικού Δελτίου για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ξεκίνησε την Παρασκευή 08/07/23 ενώ η πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας θα παραμείνει ανοικτή έως τα μεσάνυχτα της Δευτέρας, 17 Ιουλίου 2023.

Οι 73.220 υποψήφιοι των ΓΕΛ και οι 15.350 υποψήφιοι των ΕΠΑΛ, χρησιμοποιώντας τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας τους (password) θα μπορούν να επισκέπτονται την πλατφόρμα στην παραπάνω ηλεκτρονική διεύθυνση και να επιλέγουν το Μηχανογραφικό Δελτίο για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή/και το Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο για εισαγωγή στα Δημόσια ΙΕΚ για να καταχωρήσουν τις επιλογές τους.

Τα βήματα για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού

• Οι υποψήφιοι θα πρέπει να ακολουθήσουν με προσοχή τα βήματα για τη συμπλήρωση ενώ συνιστάται να προηγηθεί η συμπλήρωση πρόχειρου μηχανογραφικού πριν την οριστική υποβολή, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αλλαγών.

• Σε ό,τι αφορά τις επιλογές σχολής, δεν υπάρχει κανένας αριθμητικός περιορισμός. Το σύστημα, ωστόσο, θα τους ανοίξει μόνο τις σχολές όπου έχουν εξασφαλίσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ). Συγκεκριμένα, κάθε υποψήφιος θα βλέπει τα τμήματα εκείνα, για τα οποία ο μέσος όρος των βαθμολογικών επιδόσεων του είναι ίσος ή μεγαλύτερος από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) κάθε τμήματος, συνυπολογιζόμενης όπου απαιτείται και της ΕΒΕ του ειδικού μαθήματος ή των πρακτικών δοκιμασιών.

• Ο σωστός υπολογισμός των μορίων, είναι το επόμενο σημαντικό βήμα, που πρέπει να ακολουθήσουν οι υποψήφιοι. Για τη διευκόλυνσή τους, το υπουργείο Παιδείας έχει αναπτύξει ειδική εφαρμογή για τον υπολογισμό των μορίων. Εισάγοντας στη συγκεκριμένη εφαρμογή τους βαθμούς που πήραν σε κάθε μάθημα, οι ενδιαφερόμενοι θα λάβουν αυτόματη ενημέρωση για το σύνολο των μορίων, που συγκεντρώνουν σε κάθε Τμήμα/Σχολή του Επιστημονικού Πεδίου ή Τομέα, που ανήκουν. Στην ίδια εφαρμογή, οι υποψήφιοι θα καταφύγουν για να υπολογίσουν και το σύνολο των μορίων των Ειδικών Μαθημάτων.

• Στη συνέχεια, οι ενδιαφερόμενοι καλό είναι να καταγράψουν σε ένα χαρτί όλες τις σχολές, που τους ενδιαφέρουν, σύμφωνα με τη σειρά προτίμησής τους και ανεξάρτητα από τις βάσεις. Δίπλα σε κάθε σχολή, θα σημειώσουν τη βάση και ακολούθως, θα μπορούν να μεταφέρουν τους αριθμούς προτίμησης στο Μηχανογραφικό.• Όταν ολοκληρωθεί η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, μπορεί να γίνει η οριστικοποίησή του. Δεν είναι, όμως, απαραίτητο να γίνει αμέσως. Υπενθυμίζεται πως η προθεσμία λήγει στις 17 Ιουλίου, οπότε υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω σκέψη σχετικά με τις επιλογές των υποψηφίων.

• Όταν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις, γίνεται η οριστικοποίηση και η υποβολή του μηχανογραφικού, οπότε και δίνεται αυτόματα αριθμός πρωτοκόλλου. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή μέχρι αυτό το στάδιο, καθώς μετά την οριστική υποβολή του δεν υπάρχει δυνατότητα μεταβολής. Να τονιστεί, πως επειδή η προθεσμία υποβολής των ΜΔ και ΠΜΔ είναι αποκλειστική, μετά την παρέλευσή της, κανένας υποψήφιος δεν θα μπορεί να κάνει οριστικοποίηση.

• Συνιστάται η φύλαξη αντιγράφου του Μηχανογραφικού δελτίου, είτε εκτυπώνοντας, είτε απλώς αποθηκεύοντας στον υπολογιστή το οριστικοποιημένο μηχανογραφικό, το οποίο υπέβαλαν.

Τι πρέπει να έχουν κατά νου οι υποψήφιοι

Προκειμένου οι υποψήφιοι να συμπληρώσουν σωστά το Μηχανογραφικό τους Δελτίο, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τα ακόλουθα:

1. Καταρχάς, να δώσουν απόλυτη προτεραιότητα στις επιθυμίες και τα ενδιαφέροντά τους, στα δυνατά σημεία της προσωπικότητάς τους αλλά να συνεκτιμήσουν και τις αδυναμίες τους. Οι βαθμολογικές τους επιδόσεις, εξυπακούεται πως θα αποτελέσουν επίσης, εξαιρετικής σημασίας παράμετρο κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Η προσωπική προτίμηση κάθε υποψήφιου, αποτελεί το νούμερο ένα παράγοντα για την ιεράρχηση των επιλογών του. Ιδανικά, θα συνδυάζεται και με το ‘πάθος’ για το συγκεκριμένο αντικείμενο σπουδών, αν και μόλις το 5% των υποψηφίων διακρίνεται από κάτι τέτοιο. Οι ιδιαίτερες δεξιότητες του υποψήφιου, επίσης, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως ακόμη κι αν κάποιος σημείωσε υψηλότερες βαθμολογικές επιδόσεις από τις αναμενόμενες, είναι προτιμότερο, αντί να σπεύσει να συμπληρώσει στο μηχανογραφικό του σχολές με αντίστοιχα υψηλές βάσεις εισαγωγής, να σκεφτεί αν αυτές ταιριάζουν με αυτά, που μπορεί να κάνει σωστά. Επισημαίνεται πως οι υψηλές επιδόσεις στις Πανελλαδικές, δεν συνδέονται απαραίτητα με τις απαιτούμενες δεξιότητες ενός επαγγέλματος.

2. Αν και οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν μέχρι και όλες τις σχολές, οι οποίες ξεπερνούν το όριο της ΕΒΕ, καλό είναι να αποφύγουν να κάνουν κάτι τέτοιο, δεδομένου ότι μπορεί να χάσουν τον έλεγχο της σειράς επιλογής. Οι ειδικοί συνιστούν στους ενδιαφερόμενους, να δηλώσουν σχολές από όλη τη γκάμα των βάσεων και υψηλόβαθμες και μεσαίες και χαμηλές, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μορίων που συγκεντρώνουν, ώστε να μην μείνουν εκτός ΑΕΙ.

3. Να συγκεντρώσουν πληροφορίες σχετικά με τον Οδηγό Σπουδών των τμημάτων, που τους ενδιαφέρει, να μελετήσουν σε βάθος το περιεχόμενό τους, προκειμένου να το αξιολογήσουν, στη συνέχεια. Τα μαθήματα, που θα διδαχθούν στο Πανεπιστήμιο, πρέπει να τους αρέσουν, διαφορετικά ελλοχεύει ο κίνδυνος να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους ή έστω να πάρουν πτυχίο με μεγάλη δυσκολία και αργότερα, να ασχοληθούν επαγγελματικά με ένα αντικείμενο που δεν τους αντιπροσωπεύει.

4. Να εξετάσουν επισταμένα τις επαγγελματικές προοπτικές της κάθε σχολής. Δεδομένης της ρευστότητας της οικονομικής κατάστασης, η οποία επικρατεί σε όλο τον κόσμο, δεν μπορεί να γίνει λόγος για ‘σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση’. Οι συνθήκες αλλάζουν διαρκώς, το ίδιο και η παγκόσμια οικονομία, γεγονός που επηρεάζει αναμφίβολα και τις επαγγελματικές προοπτικές των νέων. Εξαίρεση αποτελούν τα ‘ένστολα’ επαγγέλματα, που, ωστόσο, δεν ταιριάζουν σε όλους.

5. Η αγορά εργασίας θα πρέπει να βρίσκεται ψηλά στη λίστα προτεραιοτήτων για τους υποψήφιους. Για παράδειγμα, με τα σημερινά δεδομένα, οι εκπαιδευτικοί φιλόλογοι δεν έχουν την καλύτερη αγορά εργασίας καθώς μπορεί να περιμένουν χρόνια για το διορισμό τους, ενώ αντίθετα, οι νοσηλευτές, τα τουριστικά, η πληροφορική, η φυσικοθεραπεία – εφόσον ενδιαφέρουν ως επιλογή γενικώς – έχουν άριστη αγορά εργασίας.

6. ‘Καλές’ σχολές δεν είναι απαραίτητα εκείνες, που έχουν υψηλή βάση εισαγωγής – και πάλι, οι υποψήφιοι θα πρέπει να σκέφτονται ‘τί τους αρέσει και τί όχι’. Οι βάσεις εισαγωγής αποδίδουν τη ζήτηση της σχολής, όχι μόνο σε σχέση με το αντικείμενο των σπουδών ή τις επαγγελματικές προοπτικές αλλά και την πόλη των σπουδών – οι σχολές στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, έχουν υψηλότερες βάσεις, επειδή έχουν υψηλή ζήτηση. Αντίθετα, στην Κρήτη, αν και το Πανεπιστήμιο κατατάσσεται πολύ ψηλά διεθνώς, έχει χαμηλότερες βάσεις λόγω απόστασης.
Γενικά, οι προοπτικές των αποφοίτων μίας σχολής δεν αντιστοιχούν πάντα στα μόρια εισαγωγής της συγκεκριμένης σχολής. Υπάρχουν υψηλόβαθμα τμήματα, τα οποία μπορεί να οδηγούν σε κορεσμένα επαγγέλματα στην αγορά εργασίας ενώ, αντίθετα, τμήματα χαμηλόβαθμα, τα οποία πρακτικά να εξασφαλίζουν επαγγελματική σταδιοδρομία ανάλογη με των ομοειδών τους τμημάτων, στα οποία οι βάσεις εισαγωγής είναι υψηλές. Με γνώμονα τα προαναφερθέντα, προκαταλήψεις και στερεότυπα, καλό είναι να αποφεύγονται καθώς μπορεί να αποπροσανατολίσουν τους υποψήφιους από τις σωστές – για τους ίδιους – επιλογές.

7. Τα επαγγελματικά δικαιώματα της σχολής ενδιαφέροντος, είναι ένας ακόμη παράγοντας, που πρέπει να σκεφτούν οι υποψήφιοι. Υπάρχουν σχολές στο Μηχανογραφικό (κυρίως τμήματα που ιδρύθηκαν το 2019) που δεν δίνουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους τους με παλαιότερες σχολές. Παράδειγμα αποτελούν τα τμήματα Μηχανικών των Πανεπιστημίων Δυτικής Αττικής, Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας και του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου. Οι σχολές Μηχανικών αυτών των Πανεπιστημίων δεν έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τα υπόλοιπα τμήματα των Πολυτεχνικών Σχολών.

8. Η ποιότητα σπουδών του συγκεκριμένου τμήματος που ενδιαφέρει τους υποψήφιους, αποτελεί επίσης αντικείμενο, που πρέπει να τους απασχολήσει. Η απλή σκέψη, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι να αναρωτηθούμε αν θα φοιτούσαμε στο αντίστοιχο τμήμα στην περίπτωση που βρισκόταν στην πόλη μας. Αν η απάντηση είναι θετική, τότε το επιλέγουμε. Εξυπακούεται, πως οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν ήδη εντρυφήσει σε περισσότερες πληροφορίες του τμήματος, όπως το κατά πόσο είναι βιώσιμο ή αν κινδυνεύει να κλείσει, πόσα μέλη Διδακτικού Επιστημονικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) διαθέτει, αν εκπονεί ερευνητικά προγράμματα που συνδέονται με αγορά εργασίας, τα μεταπτυχιακά προγράμματα που προσφέρει. Σημαντικό ρόλο για την επιλογή ενός τμήματος, θα παίξει και η δυνατότητα μετεγγραφής από αυτήν εφόσον υπάρχει αντίστοιχο τμήμα στην πόλη, που ζει ο υποψήφιος.

9. Όσοι ενδιαφέρονται για τις μετεγγραφές, πρέπει να γνωρίζουν ότι υπάρχουν 93 τμήματα που δεν είναι αντίστοιχα με κανένα άλλο. Η εισαγωγή σε ένα από αυτά αποκλείει κάθε δυνατότητα μετεγγραφής ενώ η εισαγωγή σε ένα από τα υπόλοιπα τμήματα, μπορεί υπό προϋποθέσεις να επιτρέπει την υποβολή αίτησης μετεγγραφής. Οι προϋποθέσεις είναι να υπάρχει αντίστοιχο τμήμα με αυτό στο οποίο εισήχθη ο φοιτητής και να πιάνει τη βάση της μετεγγραφής, που είναι η βάση του τμήματος στο οποίο θέλει να πάρει μετεγγραφή μείον τα μόρια που είχε στο τμήμα που εισήχθη – η διαφορά αυτή πρέπει να είναι μικρότερη ή ίση των 2.750 μορίων. Αν πληροί τις δύο αυτές προϋποθέσεις, μπορεί να αιτηθεί μετεγγραφής. Οι βασικές κατηγορίες μετεγγραφών είναι δύο: Με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια και οι μετεγγραφές αδελφών φοιτητών.

10. Εκτός της μελέτης της εγκυκλίου των μετεγγραφών, οι υποψήφιοι πρέπει να μελετήσουν και τις αντιστοιχίες των σχολών, την εγκύκλιο των διακριθέντων μαθητών, το 10%, τη δυνατότητα μετακίνησης, το στεγαστικό επίδομα και ό,τι άλλο μπορεί να διευκολύνει τον δρόμο τους προς τη σχολή που τους ενδιαφέρει περισσότερο.

11. Κατά την συμπλήρωση του μηχανογραφικού, οι υποψήφιοι – εκτός του ελκυστικού προγράμματος σπουδών – θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους κατά πόσο μπορούν να σπουδάσουν εκτός του τόπου κατοικίας τους και με ποιες προϋποθέσεις. Αν όχι, επιλέγουν σχολές, που βρίσκονται στον τόπο κατοικίας τους, κάνοντας τους λιγότερο δυνατούς συμβιβασμούς. Αρχικά, οι υποψήφιοι συμπληρώνουν στο μηχανογραφικό τα τμήματα που τους ενδιαφέρουν, σε όλη την Ελλάδα ως πρώτες επιλογές τους, με ιεράρχηση από την πόλη που επιθυμούν περισσότερο μέχρι την λιγότερο επιθυμητή. Στη συνέχεια, με βάση τον παράγοντα ‘’ιδιαίτερες δεξιότητες’’, επιλέγουν τον τόπο κατοικίας τους – αν εκεί υπάρχουν, φυσικά, αντίστοιχα τμήματα – και μετά συνεχίζουν σε όλη την Ελλάδα. Για τα τελικά διλήμματα, θα παίξει ρόλο η ποιότητα σπουδών των συγκεκριμένων τμημάτων.

12. Προτείνεται στους υποψήφιους αρχικά να επιλέξουν μία σχολή, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους, ώστε να αξιοποιήσουν το καλύτερο, που μπορούν να τους προσφέρουν. Στη συνέχεια, μπορεί να αναζητήσουν την εξειδίκευση ή επιμόρφωση, για να αποκτήσουν υψηλότερο βαθμό ανταγωνιστικότητας στην αγορά εργασίας. Επομένως, οι σχολές με πολυδιάστατο πρόγραμμα, κατευθύνσεις και επιλογές μαθημάτων, ίσως είναι εκείνες, που θα πρέπει να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των υποψηφίων. Την εποχή της διεπιστημονικής μάθησης και των αναρίθμητων επιλογών της Τεχνητής Νοημοσύνης, δεν χωρά αμφιβολία ότι οι ενδιαφερόμενοι θα βρουν εκείνο που τους ταιριάζει περισσότερο και θα τους προσφέρει τις περισσότερες προοπτικές.

13. Τέλος, καλύτερες επιλογές για το μηχανογραφικό των υποψηφίων, είναι πάντα εκείνες που προκρίνονται με βάση τα δεδομένα, που υπάρχουν. Τέλειες σχολές, με σίγουρο μέλλον και εξασφαλισμένη την επαγγελματική επιτυχία, δεν υπάρχουν. Η καλύτερη δυνατή επιλογή σπουδών, με τα υπάρχοντα μέσα και δυνατότητες, αποτελεί την ιδανική επιλογή για τους υποψήφιους.

Τα επόμενα βήματα

Την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου αναμένεται η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ και των ονομάτων των επιτυχόντων.

Πηγή: protothema.gr/Βασιλική Χρυσοστομίδου

Tags :